revolutionair - Reisverslag uit Plymouth, Verenigde Staten van arie-astrid - WaarBenJij.nu revolutionair - Reisverslag uit Plymouth, Verenigde Staten van arie-astrid - WaarBenJij.nu

revolutionair

Door: Arie

02 Juli 2017 | Verenigde Staten, Plymouth

We zijn vertrokken uit Bangor maar niet voordat Astrid Donald Trump had ingepalmd. Hij vond het nog leuk ook. We wilden richting Cape Cod en natuurlijk hadden we weer de snelweg kunnen nemen maar dat deden we niet. We zijn afgezakt langs de Atlantische oostkust van Amerika, (komt íe Piet) Belfast-Rockland-Bath-Brunswick en via Portland de Highway 95 South naar beneden. We wilden voor maandagochtend Boston voorbij zijn en dat is gelukt. Drie staten doorkruist vandaag. Maine, New Hampshire aangetikt en Massachussets. In Rockland hebben we een tussenstop gemaakt en aan de oesters met kreeftensoep. We kwamen er achter dat alle staten die we de afgelopen week doorkruist hebben New England genoemd worden. New York State, Vermond, New Hampshire, Massachuttets en Maine. Zoiets als wat bij ons Scandinavië heet voor een aantal landen. We snappen nu ook gelijk een aantal plaatsnamen; Newcastle, Bath, Camden, Plymouth, Belfast. Met name waar we nu zitten staat garant voor verse vis, kreeft, mossels, kokkels en krabben. Die gaan we dan ook ruimschoots proeven want we hebben de afgelopen weken denk ik samen een rundervoet en een half varken achter de kiezen.

Boston was prachtig om te zien. Boston werd in 1630 gesticht door puriteinse kolonisten op het schiereiland dat de plaatselijke indianen Shawmut noemden. De kolonisten gaven de nieuwe vestiging de naam Boston naar de gelijknamige stad in Lincolnshire in Engeland, waar een aantal van hen vandaan kwam.
Boston is de bakermat van de Amerikaanse Revolutie. De eerste schermutselingen die tot de revolutie leidden, vonden er plaats op 5 maart in 1770, toen Britse soldaten het vuur openden op protesterende burgers. Deze gebeurtenis staat bekend als het bloedbad van Boston. Er vielen vijf doden.
Met de Boston Tea Party op 16 december 1773 begonnen de inwoners van Boston een boycot tegen de belasting op geïmporteerde producten zoals thee, ingesteld door het Britse parlement onder de Townshend Act van 1767.
De eerste veldslagen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog vonden plaats in de vroege morgen van 19 april 1775 in Lexington en Concord, twee plaatsen op 20 tot 30 km ten westen van Boston.
Na de onafhankelijkheidsverklaring in 1776 werd Boston een welvarende havenplaats. Het werd officieel een stad (city) in 1822. In de tweede helft van de 19e eeuw ontwikkelde het zich tot een belangrijke industriestad met onder andere aanzienlijke textiel-, schoenen- en machinefabrieken.

We ziten nu dus in Plymouth Mass. waar ooit de eerste pelgrims aankwamen met de befaamde Mayflower. Na de overtocht vanuit Europa vonden ze hier eindelijk weer zoet water en vers voedsel. Van hieruit zijn ze uitgewaaierd over Amerika. Dis eigenlijk is dit allemaal van ons. maar dat gaan ze hier niet pikken.

Vanavond gaan we het dorp in, kreeft eten en oesters en morgen door naar Cape Cod voor de laatste twee dagen, luieren aan het strand. het beloofd goed weer te worden. Het is nog maar een half uurtje rijden hier vandaan.