dag van de eenvoud - Reisverslag uit Mecosta, Verenigde Staten van arie-astrid - WaarBenJij.nu dag van de eenvoud - Reisverslag uit Mecosta, Verenigde Staten van arie-astrid - WaarBenJij.nu

dag van de eenvoud

Door: Arie

24 Juni 2017 | Verenigde Staten, Mecosta

Vandaag was de dag van de eenvoud die eindigde met sjoelen. We begonnen vanochtend met een bezoek aan Tim Conley, de plaatselijke bakker en vriend. Hij komt iedere dag om 0300 uur uit zn nest en gaat donuts bakken. hij maakt de beste in de hele buurt en daarom is het aardig druk in zijn toko. Verse donuts en koffie, allerlei smaken. De donuts dan, de koffie is niet zo. Onderweg kwamen we nog een aardige kerstbout tegen maar die liep weg. We gingen wel naar huis met een t-shirt, sluikreclame voor de bakker.

Daarna een toertje met de boot op het meer en schildpadden spotten. Die zitten er hier zat. Even wat achter de kiezen gooien en toen naar de Amish. Daniel Miller, hij herkende wel mijn kop maar wist niet mijn naam. We hadden een boek meegenomen, foto's uit Zeeland om te kijken hoe wij leven, werken en wat we doen. We werden uitgenodigd in zijn huis en we kregen een rondleiding. Indrukwekkend om te zien hoe deze mensen leven. Geen elektriciteit, geen telefoon, al helemaal geen computer en ze doen alles nog op natuurlijke paardenkracht. Belzen. Hij was bezig met droogloopmatten te weven op een enorm soort van weefgetouw. Zijn keuken is primitief en de oven wordt gestookt op hout. Er stond een enorme broodbakoven genaamd Vogelzang en we legden even uit wat dat betekende. Hij wist het eigenlijk al want ze spreken hoog Duits onder elkaar. Een leuke ontmoeting en we kregen nog een fles zelfgemaakte siroop mee die ze trekken uit een kastanjeboom.

Terug naar het meer waar we de Newtons ontmoeten en dat werd gelijk beklonken met een boottrip. Nu staan we dus te sjoelen met heel de club. Astrid staat voor, dat is een wonder. Arie staat achter, dat is ook een wonder.

Morgen de rest want ik moet schuiven.

• 24 Juni 2017 - 09:55

Spook:

Leuke verslagen.
    In welke tijd, ver na het schrijven van de bijbel, is hun Amish-tijd stil blijven staan en zijn er daarna nog beschavingsontwikkelingen geweest bij de Amish en mag dat dan überhaupt?